TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Katedra Techniki Cieplnej

Ćwiczenia

Listy zadań, instrukcje, materiały uzupełniające oraz literatura do ćwiczeń prowadzonych przez pracowników Katedry Techniki Cieplnej.

systemychlodnicze.png

Prowadzący

Opis zajęć

Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę z następujących dziedzin: podstaw termodynamiki, przekazywania ciepła i masy, oraz mechaniki płynów.

Konspekt zajęć

  • Zajęcia 1 - Wprowadzenie, omówienie ćwiczeń, warunków uczestnictwa w zajęciach, zaliczenia oraz oceny. Definicja efektywności urządzenia chłodniczego. Bilans cieplny komory oraz dobór temperatur parowania i skraplania.
  • Zajęcia 2 - Wykres logP-h. Określanie parametrów czynników chłodniczych (entalpia, entropia, gęstość, objętość właściwa, ciepło przemiany fazowej) na podstawie wykresu logP-h. Analiza termodynamiczna stanów oraz zmian stanów czynników.
  • Zajęcia 3 -Określanie punktów charakterystycznych obiegu chłodniczego na wykresie logP-h. Konstrukcja teoretycznego i rzeczywistego lewobieżnego obiegu na wykresie logP-h. Sprawność izentropowa
  • Zajęcia 4 -Analiza termodynamiczna podstawowego obiegu chłodniczego. Wpływ przegrzania na wydajność jednostopniowego obiegu chłodniczego.
  • Zajęcia 5 - Metody poprawy efektywności jednostopniowych obiegów chłodniczych - dochłodzenie i regeneracja ciepła.
  • Zajęcia 6 - Wpływ spadku ciśnienia w instalacji na parametry pracy obiegów jednostopniowych. Analiza rzeczywistego lewobieżnego obiegu chłodniczego na wykresie logp-h z ekonomizerem.
  • Zajęcia 7 - Określanie punktów charakterystycznych wielostopniowego obiegu chłodniczego na wykresie logP-h. Analiza termodynamiczna wielostopniowego obiegu chłodniczego.
  • Zajęcia 8 - Kolokwium zaliczeniowe.

Listy zadań

Listy zadań do rozwiązania podczas zajęć oraz do pracy samodzielnej.

Oprogramowanie pomocnicze:

Bibliografia

  1. Urlich H.J., Technika Chłodnicza - Poradnik t.1 i t.2, Wydawnictwo MASTA 
  2. Królicki Z., Termodynamiczne postawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2006.
  3. Zalewski W.: Systemy i urządzenia chłodnicze. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2012. 
  4. Bohdal T., Charun H., Czapp M.: Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. WNT 2003. 
  5. Czapp M., Charun H., Bohdal T.: Wielostopniowe sprężarkowe urządzenia chłodnicze. Politechnika Koszalińska. Koszalin 1997.

Sorpcyjne systemy energetyczneh_ksi_3d.pngProwadzący

Opis zajęć

Omówienie: Kurs Sorpcyjne Systemy Energetyczne dotyczy termodynamicznych podstaw uzyskiwania niskich temperatur w urządzeniach sorpcyjnych. W ramach ćwiczeń rozwiązywany jest szereg problemów poświęconych obliczeniom cieplnym związanym z aparatami wykorzystywanymi w sorpcyjnych urządzeniach energetycznych.

Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę z następujących dziedzin: podstawy termodynamiki, podstawy mechaniki płynów, wymiana i wymienniki ciepła. Podstawy chłodnictwa mile widziane.

Obecność na zajęciach nieobowiązkowa.

Kolokwium: Kolokwium jest pisane podczas ostatnich zajęć i trwa 60 minut. Składa się z dwóch zadań będących odpowiednikami zadań udostępnionych na listach i przerabianych na zajęciach. Uczestnicy zostaną poinformowani o wynikach za pomocą systemu USOS.

Kolokwium poprawkowe: Tydzień później.

Konspekt zajęć

  • Zajęcia 1 - Zasady zaliczenia, analiza potencjalnych źródeł ciepła
  • Zajęcia 2 - Obliczenia zapotrzebowania na energię pierwotną oraz wpływ na środowisko 
  • Zajęcia 3 - Odzysk ciepła w zakładzie przemysłowym
  • Zajęcia 4 - Bilansowanie aparatów absorpcyjnych w chłodziarkach NH3-H2O
  • Zajęcia 5 - Bilansowanie aparatów absorpcyjnych w chłodziarkach LiBr-H2O
  • Zajęcia 6 - Wymiana ciepła w roztworach LiBr-H2O oraz NH3-H2O
  • Zajęcia 7 - Kompleksowe obliczenia systemów sorpcyjnych
  • Zajęcia 8 - Kolokwium zaliczeniowe.

Listy zadań

Listy zadań do rozwiązania podczas zajęć oraz do pracy samodzielnej.

Materiały pomocnicze (do wydrukowania lub na komputer):

Aby poprawnie wyświetlić wykres w pliku autocad należy posiadać plik z roższerzeniem .tif w tej samej lokalizacji co plik .dwg. W przypadku błędów należy znaleźć nową lokalizację pliku w opcjach obiektu (w uruchomionym pliku autocada).

Program Absorpcja3D autorstwa Prof. Kasperskiego oraz doc. Eihlera służy do bilansowania urządzeń absorpcyjnych na parę roboczą NH3-H2O. Do uruchomienia potrzebne jest środowisko flash, które przestało być wspierane. Program flash player debuger służy do uruchomienia absorpcji3d, jednak został on oficjalnie wycofany przez producenta. Uruchomienie go na swoim komputerze na własne ryzyko.

Do uruchomienia powyższego skryptu potrzebne jest zainstalowane środowisko Python wraz z kilkoma podstawowymi bibliotekami oraz Ipython Notebook. Skrypt jest alternatywą do programu absorpcja3d, jednak jest zdecydowanie trudniejszy w użytkowaniu. Wszystki pliki znajdujące się w zipie powinny znajdować się w tej samej lokalizacji co plik pythona (wypakowane).

Bibliografia

  1. Herold K., Radermacher R., Sanford A. Klein – Absorption Chillers and Heat Pumps. CRC Press 1996
  2. Królicki Z. – Termodynamiczne podstawy obniżania temperatur. Oficyna Wydawnicza PWr. Wrocław 2006
  3. Maczek K. – Modelowanie matematyczne w optymalizacji urządzeń cieplnych sorpcyjnych. Monografia. Politechnika Krakowska 1984.

Energetyka geotermalna

geothermal.png

Prowadzący

Omówienie: Celem zajęć jest zapoznanie z podstawami funkcjonowania energetyki geotermalnej na świecie i w Polsce. Zapoznanie z parametrami technicznymi i użytkowymi niskotemperaturowych i wysokotemperaturowych źródeł ciepła naturalnego. Wyrobienie umiejętności obliczania podstawowych parametrów termodynamicznych występujących w układach geotermalnych.

Wymagania wstępne: Wiedza i umiejętności z zakresu termodynamiki, elektrowni i elektrociepłowni, siłowni cieplnych.

Konspekt

  1. Rozwiązywania praktycznych zadań z zakresu eksploracji i pozyskiwania źródeł energii geotermalnej.
  2. Rozwiązywanie praktycznych zadań dotyczących bezpośredniego i pośredniego wykorzystania energii geotermalnej.
  3. Rozwiązywanie praktycznych zadań dotyczących bezpośredniego i pośredniego wykorzystania energii geotermalnej.
  4. Rozwiązywanie praktycznych zadań dotyczących bezpośredniego i pośredniego wykorzystania energii geotermalnej.
  5. Kolokwium zaliczeniowe.

Zakres tematów obejmuje:

  • Obliczenia cieplne instalacji agrotermicznej wykorzystującej ciepło wód geotermalnych.
  • Metodyka obliczeń cieplnych i projekt koncepcyjny doświadczalnej instalacji grzewczej.
  • Wstępna miara efektywności budowy ujęcia geotermalnego.
  • Obliczanie przepływu, ciśnień i temperatury.

Literatura

  1. Zimny J., Struś M., Lech P. , Bielik S., Wytwarzanie energii elektrycznej z zasobów geotermicznych Polski, Wyd. SNT, Kraków 2014
  2. Nowak W., Stachel A. Borsukiewicz – Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii Pol. Szczecińska , Szczecin 2008
  3. Nowak W., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystywania energii geotermicznej, Pol. Szczecińska , Szczecin 2000
  4. Czasopismo” Technika poszukiwań geologicznych Geosynoptyka i Geotermia”, PAN IGSMiE
  5. Szargut ,Termodynamika, PWN, Warszawa 1974
  6. Romer E. Miernictwo przemysłowe, WNT. Warszawa 1970
  7. Górecki W., Adamczyk A., Szczepański A., Szklarczyk T., Atlas wód geotermalnych niżu polskiego, AGH, Kraków 1990
  8. Kubas K, Zabokrzycki J., Prace w/w tematu wydane przez Politechnikę Wrocławską, seria PRE

Chłodnictwo i kriogenika

ref.png

Prowadzący

Opis zajęć

Omówienie: Kurs Chłodnictwo i Kriogenika dotyczy termodynamicznych podstaw uzyskiwania niskich temperatur, w tym teoretycznych podstaw działania urządzeń chłodniczych oraz procesów wykorzystywanych w kriogenice. W ramach ćwiczeń rozwiązywany jest szereg problemów poświęconych projektowaniu układów chłodniczych, takich jak identyfikacja oraz obliczanie parametrów termodynamicznych obiegów chłodniczych (za pomocą wykresów fazowych), bilanse cieplne komór chłodniczych, analiza procesów termodynamicznych itp.

Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę z następujących dziedzin: podstawy termodynamiki, podstawy mechaniki płynów, wymiana i wymienniki ciepła.

Kolokwium: Kolokwium jest pisane podczas ustalonych zajęć i trwa 45 minut. Składa się z czterech zadań będących odpowiednikami zadań udostępnionych na listach. Uczestnicy zostaną poinformowani o wynikach za pomocą systemu Edukacja.CL w ciągu kilku dni. Studenci, którzy z jakiegoś powodu nie mogą uczestniczyć w zaliczeniu muszą poinformować o tym fakcie z wyprzedzeniem.

Kolokwium poprawkowe: Dla osób, które nie podeszły do zaliczenia oraz tych które uzyskały wynik negatywny, zostanie zorganizowany test poprawkowy. Maksymalną możliwą do uzyskania na poprawce oceną jest 3.0 (dostateczny). Poprawka na ocenę wyższą dotyczy wyłącznie studentów, których nieobecność była rezultatem nieoczekiwanego istotnego zdarzenia losowego oraz tych, którzy przedstawią usprawiedliwienie lekarskie.

Konspekt zajęć

  • Zajęcia 1 - Wprowadzenie oraz bilans cieplny komory chłodniczej
    • omówienie ćwiczeń, warunki uczestnictwa w zajęciach, zaliczenia oraz oceny
    • materiały online (wykresy, listy zadań, prace samodzielne)
    • bilans cieplny komory chłodniczej
    • przewodzenie ciepła przez izolację komory chłodniczej
  • Zajęcia 2 - Zmiana temperatury oraz przemiany fazowe
    • obniżanie i podwyższanie temperatury substancji
    • efekty cieplne podczas przemiany fazy
    • zamrażanie produktów
    • sprężanie
  • Zajęcia 3 - Obieg chłodniczy w temperaturach kriogenicznych
    • obiegi chłodnicze na wykresach T-s
    • efektywność obiegu Carnota w temperaturach kriogenicznych
    • skraplanie czynników kriogenicznych - skraplarka Joule-Thompsona
  • Zajęcia 4 - Parametry czynników chłodniczych
    • wykres log p-h
    • określanie parametrów czynników chłodniczych (entalpia, entropia, gęstość, objętość właściwa, ciepło przemiany fazowej) na podstawie wykresu log p-h
    • analiza termodynamiczna stanów oraz zmian stanów czynników
  • Zajęcia 5 - Jednostopniowe sprężarkowe obiegi chłodnicze - część 1
    • określanie punktów charakterystycznych obiegu chłodniczego na wykresie log p-h
    • analiza termodynamiczna podstawowego obiegu chłodniczego
    • wpływ przegrzania na wydajność jednostopniowego obiegu chłodniczego
  • Zajęcia 6 - Jednostopniowe sprężarkowe obiegi chłodnicze - część 2
    • metody poprawy efektywności jednostopniowych obiegów chłodniczych - dochłodzenie i regeneracja ciepła
    • wpływ spadku ciśnienia w instalacji na parametry pracy obiegów jednostopniowych
  • Zajęcia 7 - Wielostopniowe (kaskadowe) obiegi chłodnicze
    • określanie punktów charakterystycznych wielostopniowego obiegu chłodniczego na wykresie log p-h
    • analiza termodynamiczna wielostopniowego obiegu chłodniczego
  • Zajęcia 8 - Kolokwium zaliczeniowe.

Listy zadań

Listy zadań do rozwiązania podczas zajęć oraz do pracy samodzielnej.

Materiały pomocnicze (do wydrukowania):

Bibliografia

  1. Białko B., Królicki Z., Zajączkowski B., Termodynamiczne podstawy obiegów chłodniczych i kriogenicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2016
  2. Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe - podstawy teoretyczne i obliczenia, Wydawnictwo WNT 2003 - PWN 2018
  3. Królicki Z., Termodynamiczne postawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
Politechnika Wrocławska © 2024

Pliki cookies
Na naszych stronach korzystamy z plików cookies. Służą one do celów statystycznych, wykorzystania usług serwisów społecznościowych oraz poprawy dostępności i jakości treści. Na stronach wymagających logowania cookies są wykorzystywane do utrzymania sesji użytkownika. Dane osobowe zebrane w ten sposób wykorzystujemy do celów własnych. Mogą być one przekazywane innym podmiotom w celach statystycznych lub dla funkcjonowania narzędzi serwisów społecznościowych.
Administratorem danych osobowych jest Politechnika Wrocławska z siedzibą przy Wybrzeżu Wyspiańskiego 27 we Wrocławiu. Dotyczy to wszystkich sytuacji gdy uczelnia decyduje o celach i sposobach przetwarzania danych osobowych. Więcej  informacji w dziale polityka prywatności

Akceptuję